- Homepage
- 5 tips voor het organiseren van een kerstborrel op werk
12 november 2024 - door Hugo Haarman
5 tips voor het organiseren van een kerstborrel op werk
Het is al november en dat betekent dat het einde van het jaar nadert. Hebben jullie al gedacht aan het bedrijfsuitje met kerst of de kerstborrel? Het organiseren van een kerstborrel op werk is een geweldige manier om het jaar mee af te sluiten en collega's te bedanken voor hun harde werk. Het kan de teamspirit versterken, biedt een moment om stil te staan bij het afgelopen jaar en brengt vooral een hoop gezelligheid! Maar hoe en waar begin je met het plannen van de kerstborrel? Met een goede planning en aandacht voor details zet jij de beste kerstborrel neer en maak je er een succes van! Hieronder delen wij onze vijf tips om een succesvolle kerstborrel te organiseren.
Tip 1: Begin tijdig met plannen
Een kerstborrel is toch wel één van de populairste evenementen op werk. Houd er dus rekening mee dat veel mensen willen komen. Het einde van het jaar is voor veel mensen een drukke tijd en door vroeg te plannen voorkom je dat mensen verhinderd zijn. Daarnaast heb je tijd om details uit te werken en de last-minute eindejaarsstress te voorkomen.
3 belangrijke aspecten bij het plannen:
- Datum: Probeer een datum te kiezen waarbij zoveel mogelijk collega’s kunnen. Dit kan je bijvoorbeeld achterhalen met een datumprikker.
- Uitnodiging: Zodra de datum vast staat, kan je alvast een save the date uitsturen. De uitnodiging volgt dan later. Communiceer het aan alle genodigden, want je wilt natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen komen.
- Locatie: Zorg dat je op tijd een locatie of een ruimte hebt waar je de kerstborrel laat plaatsvinden. Eind december is het druk in de horeca, dus wacht niet te lang. Kijk anders even of het mogelijk is de borrel op eigen kantoor te organiseren.
Tip 2: Zorg voor een feestelijk (kerst) thema
Een goed thema geeft de kerstborrel net wat meer ambiance en maakt het extra leuk! Er zijn genoeg thema’s die aansluiten bij een kerstborrel. Je kan gaan voor ‘Winter Wonderland’ kerst op z’n klassiek of ga voor een foute kersttruiborrel.
Als je een dresscode aangeeft, is dit onderdeel van de voorpret. Collega’s hebben dan al iets om over na te denken. Een kleine prijs verbinden aan de leukste outfit, zorgt dat de outfit nog meer gaan leven en veel mensen verkleed komen. Een dresscode voegt iets toe aan het thema en het draagt bij aan het creëren van een gezellige sfeer, waar mensen zich op hun gemak voelen.
Als je een thema hebt, kan je vervolgens he-le-maal los gaan met decoraties. Een kerstboom, kerstlampjes, kerstballen of een opgemaakte tafel: maak het zo groot en gedecoreerd als je zelf wilt!
Tip 3: Houd rekening met dieetwensen
Een kerstborrel: het woord zegt het eigenlijk al, is een gelegenheid waarop de genodigden een glas drinken. Of het nou fris is of wijn, er moet wat lekkers zijn voor iedereen. Bij een drankje, kan een hapje natuurlijk niet ontbreken. Wat erg belangrijk is: het uitvragen van dieetwensen. Controleer van tevoren bij de genodigden of er speciale verzoeken voor het eten zijn. Van veganistisch tot glutenvrij, er moet voor iedereen iets zijn.
Hapjes: zorg voor feestelijke hapjes van zoet tot hartig en varieer tussen warme en koude gerechtjes. Denk aan de opgegeven dieetwensen. Door rekening te houden met verschillende voorkeuren, creëer je een gastvrije sfeer waarin iedereen kan genieten.
Drankjes: Chocomel (met rum), glühwein en wijn, kan je eigenlijk niet missen op een kerstborrel. Het is ook handig om non-alcoholische dranken te schenken voor de collega’s die geen alcohol drinken of nog zelf moeten rijden. Je kan kiezen voor een frisdrank of bijvoorbeeld een lekker sapje of mocktail.
Tip 4: Organiseer een leuke activiteit
Een kerstborrel hoeft niet saai of standaard te zijn. Om de kerstborrel interactief te maken, kun je leuke activiteiten of spellen organiseren. Hiermee spoor je ook collega’s aan om met elkaar in gesprek te gaan, zeker voor diegene die elkaar niet of nauwelijks spreken.
Kerstquiz: een KerstQuiz is een leuke en unieke toevoeging aan de kerstborrel. Maak van de kerstborrel een interactief evenement en test je kennis met collega’s! Ben je benieuwd naar hoe wij dit doen? Kijk hier voor onze Kerstquiz of het Kerstquiz diner.
Gespreksstarters: dit zorgt voor leuke interacties en helpt collega's elkaar op een ontspannen manier beter te leren kennen. Ze breken het ijs, stimuleren nieuwe gesprekken en creëren een informele sfeer.
Tip 5: Zorg voor een bedankje
Sluit de kerstborrel met een bedankspeech of eventueel een bedankje in de vorm van een kerstcadeau. Dit laat zien dat je de inzet van de medewerkers en hun aanwezigheid waardeert en het maakt jullie kerstborrel extra speciaal. Een bedankje hoeft niet heel groot of duur te zijn: denk aan een klein kerstpakket of een persoonlijk kaartje. Wil je je collega’s wel groot bedanken? Dat is natuurlijk nooit verkeerd.
Een mooie afsluiting zorgt voor een goede sfeer en geeft iedereen een positief (kerst)gevoel mee naar huis.
Conclusie
Met deze vijf tips organiseer je een kerstborrel waar iedereen met plezier op terugkijkt. Door vroeg te plannen, aandacht te geven aan de ambiance, activiteiten en gastvrijheid en de avond op een persoonlijke manier af te sluiten, creëer je een evenement dat niet alleen feestelijk is, maar ook verbindend werkt voor het team. Zo gaat iedereen met een goed gevoel de feestdagen tegemoet. Veel succes met de organisatie en een hele fijne kerst(borrel) gewenst!
Wil je een kerstborrel of een kerstuitje met een bijzondere twist? Wij staan voor je klaar! Naast bedrijfsuitjes met kerst, hebben wij ook de leukste winterse uitjes.
Nieuwsgierig?
Veelgestelde vragen
Begin het liefst zo vroeg mogelijk met het plannen van de kerstborrel. Veel mensen zijn vaak druk aan het einde van het jaar, wat het moeilijk maakt om een datum te vinden waarop iedereen kan. Vroeg starten met de planning geeft je de tijd om een geschikte locatie te vinden en de uitnodigingen op tijd te versturen. Op tijd plannen, voorkomt last minute stress!
Ja, zeker! Wij helpen je graag. Onze eventmanagers denken graag met je mee om van jullie kerstborrel een groot succes te maken.
Een thema is zeker niet verplicht, maar het kan wel voor extra sfeer zorgen. Met een thema geef je de kerstborrel een feestelijke twist, die collega’s in de juiste stemming brengt. Door het thema door te voeren in de dresscode, denken collega’s al eerder na over de borrel, zo ontstaat er voorpret. Verder maakt een thema het makkelijker om een ruimte te decoreren en zorgt ervoor dat iedereen zich wat meer betrokken voelt bij het evenement.
Activiteiten zoals een kerstquiz of gespreksstarters bevorderen de interactie onderling. Dit helpt collega’s, vooral degenen die elkaar minder goed kennen, makkelijker in gesprek te raken.
Wij bieden veel verschillende uitjes aan, voor binnen en voor buiten. Bekijk het aanbod op de website, voor alle winterse uitjes.